آنها چه هستند و آیا به آنها نیاز دارید؟ • Yoast

خوشه‌های محتوا، یا دسته‌های موضوعی، می‌توانند ابزاری عالی برای نشان دادن اختیارات شما به Google در یک موضوع خاص باشند. زمانی که یک استراتژی خوشه محتوا به درستی انجام شود، می تواند موقعیت بالاتری را در نتایج جستجو به شما بدهد و کسب و کارتان را رشد دهد. اما خوشه محتوا چیست و چگونه می‌توان مطمئن شد که آن را به درستی انجام می‌دهید؟ در این پست وبلاگ، شما را از طریق آن راهنمایی می کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا این استراتژی محتوا با وب سایت شما مطابقت دارد یا خیر!

ساختاربندی محتوای شما در دسته‌های موضوعی می‌تواند زمان و تلاش ببرد. با این حال، صرف نظر از اینکه وب سایت شما چقدر جدید است، ارزش توجه شما را دارد. اگر شروع می کنید، این می تواند پایه ای عالی برای ساختار محتوایی باشد که برای وب سایت خود ایجاد می کنید. اگر قبلاً محتوا دارید اما در زمینه سئو به کمک نیاز دارید، این استراتژی می تواند به شما در سازماندهی محتوای خود و بهبود رتبه خود کمک کند.

خوشه محتوا چیست؟

خوشه محتوا گروهی از صفحات و پست‌ها است که بر یک موضوع خاص متمرکز شده‌اند. این صفحه دارای یک صفحه است که در آن موضوع اصلی توضیح داده شده است، همچنین به عنوان صفحه ستونی شناخته می شود، و تعداد زیادی صفحات دیگر در بخش های خاص تر آن موضوع. اگر با محتوای سنگ بنا آشنایی دارید، می توانید این صفحات ستون را با مقالات سنگ بنا مقایسه کنید. اینها مهمترین صفحات شما هستند که بر یک موضوع مرکزی متمرکز شده اند که به تمام محتوای دیگر شما در مورد آن موضوع پیوند می دهد.

اگرچه خوشه های محتوا و صفحات ستون آنها مشابه هستند، یک گام فراتر از محتوای سنگ بنا پیش می روند. این راهی برای ساختار محتوا و صفحات خود با آن است. ساختار محتوای خود در خوشه های مناسب به شما کمک می کند تا در مورد آن موضوع قدرت ایجاد کنید. این به گوگل و بازدیدکنندگان سایت شما نشان می دهد که دانش زیادی در مورد آن موضوع دارید. هنگامی که این کار را به درستی انجام دهید، خوشه های محتوای شما پایه ای قوی برای سئوی محتوای شما خواهند بود و به رتبه بندی شما کمک می کنند.

اکثر وب سایت ها بیش از یک خوشه محتوا دارند. احتمالاً می خواهید تخصص خود را در چند موضوع مختلف نشان دهید. این خوشه ها بخشی از استراتژی محتوای شما باقی خواهند ماند، زیرا می خواهید محتوای آن را به روز کنید و صفحات یا پست های جدیدی اضافه کنید. به عنوان مثال، زمانی که روند جدیدی در زمینه شما وجود دارد یا زمانی که با یک سوال کاربر جدید در مورد آن موضوع مواجه می شوید.

نمونه هایی از خوشه های محتوا

بیایید این مفهوم را کمی ملموس تر کنیم. ما دو نمونه از وب سایت هایی را به شما نشان خواهیم داد که از خوشه های محتوا برای ساختار محتوای خود استفاده می کنند. اولین مثال راهنمای نهایی کار از راه دور توسط Zapier است. این صفحه نمایه ای برای محتوای کار از راه دور مختلف al Zapier است که با استفاده از موضوعات فرعی طبقه بندی شده است. هیچ محتوای دیگری در صفحه وجود ندارد، بنابراین تمرکز آن بر ارائه یک نمای کلی از محتوای آنها در کار از راه دور است. می توانید روی موضوعی که می خواهید بیشتر بدانید کلیک کنید.

آنها چه هستند و آیا به آنها نیاز دارید؟  • Yoast
تصویر صفحه ستون Zapier در کار از راه دور

می‌خواهیم مثال دیگری را به شما نشان دهیم، زیرا خوشه‌های موضوعی اشکال مختلفی دارند. این یک صفحه در مورد فست مد و چرایی بد بودن آن توسط Good on You است. این یکی متفاوت است زیرا این وب سایت انتخاب کرده است که از قبل مهمترین محتوا را در خود صفحه نمایش دهد. در زیر آن (و در سراسر متن)، آنها به صفحات دیگری پیوند می‌دهند که در آنجا عمیق‌تر به موضوع فرعی مد سریع می‌پردازند.

نمونه ای از خوشه محتوا توسط Good on You
اسکرین شات صفحه Good on You’s pillar در فست مد

چه زمانی باید از خوشه های محتوا استفاده کرد؟

همانطور که قبلا گفته شد، می توانید از خوشه های محتوا برای ساختاربندی محتوا استفاده کنید. البته راه‌های دیگری نیز برای ساختار محتوایی وجود دارد که می‌تواند انتخاب خوبی برای وب‌سایت شما باشد. بنابراین، چگونه می دانید که آیا این راه است؟ خوشه های موضوعی گزینه ای عالی برای وب سایت هایی هستند که هنوز به ایجاد قدرت در زمینه خود نیاز دارند. آنها رتبه بندی برای عبارات کلیدی کمتر رقابتی و خاص تر را ممکن می سازند که به عبارات کلیدی دم بلند نیز معروف هستند. ممکن است وسوسه شوید که روی کلمات کلیدی اصلی خود تمرکز کنید، اما این عبارات کلیدی کمتر رقابتی احتمالاً باعث ایجاد ترافیک اولیه به وب سایت شما می شود.

هنگامی که مهم‌ترین خوشه‌های محتوای خود را تنظیم کردید و ترافیکی را به دست آوردید، احتمالاً از طریق عبارات کلیدی طولانی خود، رتبه‌بندی کلی خود را نیز افزایش خواهید داد. در نتیجه، این به شما کمک می کند تا برای کلمات کلیدی اصلی خود نیز رتبه بندی کنید. گوگل شروع به دیدن شما به عنوان یک مرجع در حوزه کاری خود کرده است. که به نوبه خود به رتبه بندی تمام صفحات فردی شما کمک می کند. علاوه بر این، استفاده از خوشه های محتوا، درک سلسله مراتب وب سایت شما و نحوه اتصال محتوای شما را برای گوگل آسان می کند.

گوگل از شما می خواهد که تخصص خود را نشان دهید

گوگل و سایر موتورهای جستجو می خواهند بهترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهند. محتوا به سؤالات آنها پاسخ می دهد و به آنها کمک می کند آنچه را که می خواهند پیدا کنند.

هر چه محتوای باکیفیت تری در مورد موضوعات حوزه خود منتشر کنید، کلمات کلیدی متفاوت تری را می توانید پیدا کنید. هرچه محتوای بیشتر باشد، گوگل می‌تواند برای درک وب‌سایت شما به یکدیگر پیوند بیشتری دهد. و هر چه بتوانید بر آن موضوعات اقتدار بیشتری بسازید. با تمرکز گوگل بر روی EEAT و دستورالعمل‌های محتوای مفید در هنگام قضاوت محتوای وب‌سایت، این مهم‌تر می‌شود. این مخفف عبارت‌های Experience، Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است و باید بخشی از استراتژی محتوای شما باشد.

نحوه ایجاد خوشه های محتوا

بنابراین، دانستن نحوه شروع کار خوب است اگر در نظر داشته باشید که از خوشه های محتوا در وب سایت خود استفاده کنید. اولین قدم این است که بفهمید صفحات ستون شما چه خواهند بود. موضوعات اصلی که می خواهید در مورد آنها بنویسید چیست؟ تخصص شما کجاست؟ برای مثال، در Yoast، موضوعات اصلی ما همگی در زمینه سئو هستند. بنابراین، مجموعه‌های محتوای ما می‌توانند حول محور تحقیقات کلمات کلیدی، کپی‌نویسی سئو، سئو فنی، سئوی تجارت الکترونیک و ساختار سایت بچرخند. چندتا را نام بردن. برای کشف این موضوع وقت بگذارید، زیرا این بخش مهمی از ساختار سایت شما خواهد بود.

1. زمان تحقیق کلمات کلیدی فرا رسیده است

برای اینکه بفهمید موضوعات اصلی شما چیست، ما همیشه انجام تحقیقات صحیح کلمات کلیدی را پیشنهاد می کنیم. نکته جالب در مورد تحقیق کلمات کلیدی این است که به شما الهام زیادی برای محتوای دیگر در خوشه‌های محتوایتان می‌دهد، که از صفحه ستون خود به آنها پیوند می‌دهید. پس از تصمیم گیری در مورد صفحات ستون خود، برای عبارات کلیدی دم بلند خود برنامه ریزی کنید و چند مورد را به هر صفحه ستون اضافه کنید.

2. به چیدمان صفحات خود فکر کنید

یک مرحله اختیاری که می‌خواهم در اینجا به آن اشاره کنم این است که طراح UX خود را درگیر کنید، زمانی که شما یک نمای کلی از اینکه می‌خواهید صفحات ستون و سایر صفحات شما شبیه به چه شکلی باشند داشته باشید. با فکر کردن به مثال ها، می توانید سبک های زیادی را برای خوشه های محتوای خود انتخاب کنید. آیا می‌خواهید صفحات ستونی ایجاد کنید که نمای کلی از همه محتوای دیگر را ارائه دهد، یا می‌خواهید از قبل محتوایی را در مورد موضوع اصلی نشان دهد؟ پیشنهاد می کنیم در صفحه ستون نیز محتوا داشته باشید، زیرا شما نیز می خواهید این صفحات برای کلمات کلیدی اصلی خود رتبه بندی شوند، اما البته این به شما بستگی دارد. ممکن است استراتژی دیگری در ذهن داشته باشید. فقط به طراحی و UX فکر کنید تا این صفحات برای بازدیدکنندگان سایت شما قابل دسترسی باشد. شما این کار را فقط برای دوست خوب قدیمی ما Google انجام نمی دهید.

3. بیایید شروع به نوشتن کنیم

هنگامی که می دانید خوشه های محتوای شما چگونه به نظر می رسند، وقت آن است که شروع به نوشتن کنید. این قسمت را دست کم نگیرید. از صفحات ستون اصلی خود شروع کنید و از آنجا بسازید. اولویت بندی کنید که کدام دسته محتوا باید ابتدا به درستی راه اندازی شوند و آن را از آنجا بگیرید. متأسفانه لحظه ای نیست که کار با خوشه های محتوای خود تمام شود. این بخشی از وب سایت شما خواهد بود که به طور مداوم در حال تکامل است، که نیاز به به روز رسانی منظم برای تازه و جالب نگه داشتن محتوای شما دارد. اما لحظه ای فرا می رسد که می توانید یک قدم به عقب بردارید، به آنچه تاکنون داشته اید نگاه کنید و به محتوایی که ایجاد کرده اید افتخار کنید. این نشان دهنده تخصص شما در موضوعات نزدیک به کسب و کار شما است.

4. لینک سازی داخلی خود را فراموش نکنید

بخش اساسی این استراتژی، پیوند داخلی است. پیوند داخلی به معنای افزودن پیوند به یک صفحه در وب سایت خود به صفحه دیگر است. اینگونه است که شما خوشه های محتوای خود را تشکیل می دهید و چگونه گوگل می داند که چه محتوایی به یکدیگر مرتبط است. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • همیشه از صفحات دیگر در خوشه محتوا به صفحه ستون خود پیوند دهید
  • از صفحات ستون برای پیوند دادن به (مهمترین) صفحات در خوشه محتوا استفاده کنید
  • از پیوند دادن بیش از حد به صفحات دیگر (ستون) خارج از خوشه محتوا خودداری کنید

پیوند داخلی نحوه هدایت محتوای شما توسط کاربران است. همچنین این است که چگونه موتورهای جستجو تعیین می کنند که چه محتوایی به یکدیگر مرتبط است و سلسله مراتب چیست. اگر این موضوع را به درستی مدیریت کنید، گوگل مهمترین محتوا را درک خواهد کرد. این می تواند از آدمخواری کلمات کلیدی و رتبه بندی اشتباه صفحه برای عبارات جستجوی اشتباه جلوگیری کند.

زیاد نگرانش نباش؛ بیشتر به عقل سلیم می رسد. هنگامی که تصمیم می گیرید چه صفحاتی را به یکدیگر پیوند دهید، خوشه ها و سلسله مراتب محتوا را در نظر داشته باشید. صفحات ستون شما باید در بالای سلسله مراتب در خوشه خود باشند، که باید در پیوند داخلی شما منعکس شود. البته، محتوای دیگر در خوشه شما می تواند به یکدیگر و حتی به محتوای دیگر خوشه ها پیوند دهد. در این مورد زیاده روی نکنید. از آن برای تقویت خوشه های خود استفاده کنید، نه اینکه همه چیز را به یکدیگر مرتبط کنید.

آیا خوشه های محتوا برای شما هستند؟

فعلا همین! امیدواریم این پست وبلاگ به شما اطلاعاتی در مورد اینکه خوشه‌های محتوا یا دسته‌های موضوعی هستند، داده باشد. اما همچنین اینکه آیا آنها برای وب سایت شما مناسب هستند و چه کاری می توانند برای SEO شما انجام دهند. نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که محتوای شما باید به گونه ای ساختار یافته باشد که برای بازدیدکنندگان سایت شما مفید باشد، و این روش دیگری برای کمک به شما در انجام این کار است. آیا به استفاده از خوشه های محتوا در وب سایت خود فکر می کنید؟ یا در حال حاضر از آنها استفاده می کنید؟ در نظرات به ما اطلاع دهید!