(بلومبرگ) — واحد ابر Amazon.com در حال ساخت برنامه ای برای کمک به مشتریان در توسعه و استقرار انواع جدیدی از محصولات هوش مصنوعی است زیرا بزرگترین فروشنده خدمات ابری سعی می کند در بازار به اصطلاح مایکروسافت و گوگل را مطابقت دهد. هوش مصنوعی مولد
خدمات وب آمازون 100 میلیون دلار برای راه اندازی مرکز نوآوری هوش مصنوعی AWS سرمایه گذاری می کند که مشتریان را با متخصصان شرکت در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پیوند می دهد. آنها به طیف وسیعی از مشتریان در مراقبت های بهداشتی، خدمات مالی و تولید کمک می کنند تا برنامه های کاربردی سفارشی با استفاده از فناوری جدید بسازند. آمازون گفت که Highspot Inc و Twilio که نرم افزارهای فروش و بازاریابی را می فروشند، کاربران اولیه این مرکز نوآوری خواهند بود.
هدف این است که به فروش خدمات ابری بیشتر کمک کند و مشتریان را متقاعد کند که در هنگام ساخت برنامههای هوش مصنوعی مولد جدید به جای Azure شرکت مایکروسافت که به دلیل مشارکت با سازنده ChatGPT OpenAI یا Alphabet Inc پیشتاز شده است، به AWS روی بیاورند. گوگل، که در بسیاری از فناوری های اولیه زیربنای این مرز جدید پیشگام بود.
AWS میگوید: «ما کارشناسان داخلی AWS خود را بهصورت رایگان به تعداد زیادی از مشتریان AWS میآوریم، با تمرکز بر افرادی که حضور قابل توجهی در AWS دارند، و به آنها کمک میکنیم تا تلاشهای خود را برای واقعی شدن با هوش مصنوعی مولد، فراتر از بحث انجام دهند.» آدام سلیپسکی، مدیر اجرایی، روز پنجشنبه در کنفرانس فناوری بلومبرگ در سانفرانسیسکو گفت.
بلومبرگ در ماه مه گزارش داد که آمازون در اوایل سال جاری از ابزارهای هوش مصنوعی مولد خود رونمایی کرد، اما کارمندان و مشتریان قدیمی این اعلامیه را غیرمشخص میدانستند. یکی از مشتریانی که این ابزارها را آزمایش کرد به این فناوری نمره «ناقص» اعطا کرد، در حالی که افرادی که با راهاندازی محصولات AWS آشنا بودند از خود میپرسیدند که آیا آمازون ابزارهای هوش مصنوعی را برای مقابله با این تصور که از مایکروسافت و گوگل عقب مانده است، منتشر کرده است.
آمازون عجولانه یا ناقص بودن ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی خود را رد کرده و گفته است که این فناوری برای آزمایش و ارائه بازخورد برای مشتریان آماده است. سلیپسکی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه آمازون در مسابقه هوش مصنوعی گفت: «آیا واقعاً قرار است در مورد سه مرحله برای مسابقه 10 هزار نفری صحبت کنیم؟ آمازون همیشه نسبت به هر شرکت دیگری نگاهی بلندمدت به جهان داشته است.
با انتشار ویروسی نرمافزار تولید تصویر Dall-E از OpenAI و چت ربات ChatGPT در سال گذشته، شرکتها عجله دارند تا این فناوری را در محصولات و خدمات خود بگنجانند و غولهای ابری در موقعیتی قرار میگیرند که پول نقد داشته باشند. ماندیپ، تحلیلگر اطلاعات بلومبرگ سینگ تخمین میزند که بازار هوش مصنوعی مولد، که در آن مدلهای هوش مصنوعی حجم دادهها را تجزیه و تحلیل میکنند و از آن برای تولید تصاویر، متون، صدا و ویدئو جدید استفاده میکنند، میتواند تا سال 2032 با رشد 42 درصدی به 1.3 تریلیون دلار برسد.